Hjem / Utvalge prosjekter / Bingsa gjenvinning AS

Bingsa gjenvinning AS

KUNDE
Bingsa gjenvinning AS
PROSJEKT

Visuell identitet og ny strategisk retning for Bingsa Gjenvinning AS.

Kontakt oss

Bingsa gjenvinning As er et moderne og bærekraftig avfallsanlegg med vekt på innovativ og lokal ressursutnyttelse. Selskapet har i lang tid vært driftet av Ålesund kommune, men ble i 2019 stiftet som eget aksjeselskap. Med en ny og visjonær ledelse på plass var også tiden inne for at selskapet skulle få en tydelig visuell identitet. Vi ble selvsagt ekstatisk når Bingsa Gjenvinning valgte oss!

Sammen med ledelsen i Bingsa gjenvinning startet vi først med å kartlegge, analysere og konkretisere det som skulle bli selskapets nye posisjonerings- og kommunikasjonsstrategi. Når dette var på plass hadde vi et godt utgangspunkt for å starte utviklingen av det som skulle bli den nye visuelle identiteten.

Logo

Ledelsen ved Bingsa gjenvinning hadde et sterkt ønske om å bruke evighetssymbolet i logoen. Dette synes vi var en god idè. Evighetssymbolet står for uendelighet og passer derfor godt til et selskap som har gjenvinning (gjenbruk av ressurser) som kjernevirksomhet. Siden evighetssymbolet er mye brukt i ulike sammenhenger ønsket vi å gi det et mer unikt uttrykk. Vi jobbet derfor mye med formen og fargene. For at symbolet skulle gi assosiasjoner til gjenvinning (energi (masse) i bevegelse) og miljø la vi inn sjatterte farger i blå og grønntoner. Blått representerer luft og vann, mens grønn representerer skog og natur.

Merkeløfte

Som et ledd i den nye posisjonerings- og kommunikasjonsstrategien formulerte vi kjernen (løftet) til Bingsa gjenvinning. (Selskapets unike, sterke og positive verdier.) Dette skal på en tydelig måte fortelle omverden hvem Bingsa gjenvinning er og hva de står for, og fungerer både som en intern forankring, og som en ledestjerne for ledelsen og de ansatte i selskapet. Merkeløftet er blant annet brukt på den nye nettsiden.

Slagord

Slagordet er kort sagt merkeløftet konkretisert ned til en kort frase som er lett å kjenne igjen og huske. Til Bingsa utviklet vi flere slagord som kan brukes om hverandre, der alle starter med «Vi gjør det». På den måten skaper vi gjenkjennelse, samtidig som vi skaper variasjon.

Foto: Kristin Støylen
Foto: Kristin Støylen