Sparebanken Møre, Aafk og Brisk
KUNDE
Sparebanken Møre, Aafk og BriskPROSJEKT
Medvind ser dagens lys! Og vi var så heldige at vi fikk lov å utvikle den visuelle identiteten til prosjektet.
Medvind har som mål å hjelpe unge voksne, som ikke er i jobb eller under utdanning, ut i fast arbeid. Prosjektet er et resultat av godt samarbeid mellom Aafk, Sparebanken Møre og Brisk. Medvind er et privatfinansiert og ideelt «non profit» samarbeid som dekker flere av FN’s bærekraftsmål.
Brisk reklame fikk i oppdrag å utvikle hele den visuelle identiteten til prosjektet, fra valg av navn, tekst, bilder og tilhørende designelementer. Vi har laget landingsside, brosjyre, rollup, Powerpoint presentasjon og m.m. Dette synes vi var veldig gøy!
Merkenavn
Som merkenavn foreslo vi “Medvind”, og til vår store glede ble SBM, Aafk og Brisk like begeistret for navnet som oss.
Ordet Medvind står blant annet for suksess, fremgang, medgang, hell og lykke. Medvind kan ogsåforstås som «vind i seilene».
Vi synes derfor Medvind var et godt navn til et prosjekt som handler om å hjelpe mennesker fremover, og til å lykkes i arbeidslivet. Vi kan alle trenge litt medvind iblant.
Logo
I utvikling av logo la vi vekt på at den skulle ha særpreg, samtidig som den skulle forsterke navnet og kjernen i konseptet. Vi ønsket at logoen skulle gi mening for målgruppen og være lett å kjenne igjen.
Som en del av logoen kan vi se konturene av en abstrakt varde. Varden i Medvind symboliserer trygghet, at du går i riktig retning og måloppnåelse. Navnet, logoen og vardesymbolet satt sammen synes vi uttrykker kjerneverdiene i konseptet på en helhetlig og god måte.
Fargevalg og grafisk mønster
Til dette konseptet valgte vi klare og freshe farger som vi synes passer til en ung målgruppe. Gult er en positiv og glad farge som gir energi. Blåfargen assosieres til himmel, vind og hav og passer derfor godt både til navnet Medvind og beliggenheten til Aafk stadion, som blir arbeidsarenaen til de som deltar i prosjektet. Ved å sette sammen disse to fargene fikk vi et sterkt visuelt uttrykk som vi mener vil appellere til målgruppen, samtidig som det skiller seg ut i mengden.
For å forsterke det visuelle uttrykket ytterligere utviklet vi et grafisk mønster som harmonerer med resten av profilen. Mønsteret er hentet fra vardesymbolet og forsterker hele den visuelle opplevelsen. Ved å bruke mønsteret konsekvent sammen med resten av designelementene øker vi oppmerksomheten og gjenkjennelseseffekten til prosjektet.
Slagord
Slagordet skal på en kort og forståelig måte formidle kjernen (løftet) i Medvind ut til målgruppen. Med slagordet “Vi gir deg medvinden du trenger” og “Vi gir deg medvinden du trenger for å komme ut i fast jobb” synes vi at vi gjør nettopp det.
Vi takker for samarbeidet og ser, sammen med Medvind, frem til et mer bærekraftig samfunn for unge voksne i Ålesund.
Vi kan alle trenge litt medvind iblant!